Kaikkiaan jo tuhatkunta koululaista ja opiskelijaa on viime vuosina päässyt vahvistamaan tilasto-osaamistaan Tilastokeskuksen järjestämissä tilasto-olympialaisissa.
Tilasto-oppaat vahvistavat tilastojen lukutaitoa
Tiedolla on väliä. Se on yhteiskunnallisen päätöksenteon ja viime kädessä demokratian elinehto.
Kysyntä luotettavalle tiedolle on nyt valtava, sillä ajallemme on ominaista tutkitun tiedon ja mutun väliin asettuvat moninaiset väärinymmärrykset ja harhakäsitykset.
Maailmanlaajuinen pandemia vauhditti valheellisen ja salaliittoteorioihin kietoutuneen tiedon jakelua ennennäkemättömästi aiheuttaen tiedonkäyttäjille entistä suuremman haasteen erottaa lähteistetty, tutkimustietoon perustuva tieto perusteettomasti esitetyistä horjuvista olettamuksista. Miten tiedonkäyttäjä voi selvitä tuossa villissä viidakossa?
Tilastojen lukutaito kansalaistaitona?
Tilastokeskuksen päätehtävä on yhteiskunnallisesti merkityksellisten asioiden ja ilmiöiden tilastointi. Päätehtävää tukemaan olemme tunnistaneet keskeiseksi myös tiedonkäyttäjien tilastojen luku- ja käyttötaitojen vahvistamisen ja kehittämisen.
Kielenkäyttöön on vakiintunut sanapari tilastojen lukutaito, jolla viitataan yleensä kansalaistaitoihin verrattavissa oleviin tiedon kriittisen arvioinnin ja luotettavan tiedon tunnistamiseksi tarvittaviin taitoihin.
Kyse on yksinkertaistetusti siitä, että tiedonkäyttäjä tietää ja tuntee luotettavia tietolähteitä ja toisaalta kykenee tunnistamaan valheelliselle tiedolle tai tietoa muistuttavalle mis- tai disinformaatiolle tyypillisiä piirteitä. Kun perustaidot ovat hallussa, on kaikenlainen nettisurffailu turvatumpaa.
Tilasto-opas on erinomainen tapa kehittää tilastojen lukutaitoa. Se on itsenäiseen opiskeluun tarkoitettu verkkopohjainen oppimateriaalijulkaisu, joka tarjoaa nopeasti silmäiltävän tiivistyksen tilastotiedon maailmasta. Keskeiset tilastoasiat ja -ilmiöt tuodaan lähelle lukijaa, yksi asia kerrallaan.
Tilasto-opas on mainio käsikirja kaikille, jotka tarvitsevat perustietoa tilastojen luonteesta, käytöstä ja luotettavista tiedonlähteistä. Se esimerkiksi perehdyttää tunnistamaan luotettavan tiedon perättömästä kertomalla, millaisiin kysymyksiin tiedonkäyttäjän on löydettävä vastaus, jotta väite on uskottava ja perusteltu. Oppimista vahvistetaan runsailla esimerkeillä ja aktivoivilla tehtävillä.
Tilasto-oppaiden kirjo on laaja
Opi tilastoista -sivustolla oppaat on jaettu kolmeen kategoriaan. Löydät sivustolta Tilastokeskuksen asiantuntijoiden laatimat oppaat jotka
- kehittävät tilastojen lukutaitoa
- Tilastojen lukutaito
- Tehokas tilastotiedonhaku
- Suomen tilastojen historia
- opastavat tilastojen käyttöä tutkimus-, opetus- ja koulutyössä
- Tutkimusaineistot etäkäytössä
- Opettajan tilasto-opas
- Kuinka teen tilastotutkimuksen?
- auttavat löytämään luotettavan tiedonlähteen äärelle.
- Kotimaisen, kansainvälisen ja historiallisen tilastotiedon oppaat
Kolmannen kategorian eli lähdeoppaiden sisältö juontaa juurensa myös tilastotietopalvelun perustyöstä. Asiakkaat kysyvät tietopalvelustamme säännöllisesti tilastotietoja, joihin viralliset tilastot eivät tarjoa vastauksia.
Esimerkiksi säästämis- ja sijoittamistilastoja saa Suomen Pankista, hälytystehtävien määrät Pelastustoimen resurssi- ja onnettomuustilasto Prontosta ja koirien määrät Kennelliitosta.
Näihin tarpeisiin ylläpidämme Tilastotiedonlähteiden hakupalvelua, johon on kertynyt jo yli 500 lähdettä. Lähdeoppaat ja hakupalvelu tarjoavat aiheittain kattavan kokonaiskuvan laajasta tilastotarjonnasta, niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.
Marika Jokinen työskentelee Tilastokeskuksessa koulutuspäällikkönä ja Heli Korhonen tietoasiantuntijana tilastotietopalvelussa.
Tutustu tilasto-oppaisiin: https://www.stat.fi/tilasto-oppaat
Lue samasta aiheesta:
YK:n virallisen tilaston periaatteet ohjeistavat tilastoviranomaisia kertomaan tarkasti, miten tilastot on laadittu. Periaatteen avulla voidaan arvioida myös muun yhteiskunnassa syntyvän tiedon luotettavuutta.
Tilastotieto pyrkii objektiiviseen totuuteen. Toisaalta tilastojen tekemiseen sisältyy myös taiteesta tuttuja piirteitä, sillä kaikki ei ole tilastointimenetelmin laskettavissa.
Lähes 1,3 miljoonaa koululaista tai opiskelijaa taituroi läksyjään nyt kotoa käsin. Vinkkini niin opettajille kuin oppilaille: terästäkää yhteiskunnallisen ja numeerisen tiedon käyttöä osallistumalla tilastojulistekilpailuun. Viime kisan kärkikaarti kertoo videolla, miksi kannattaa osallistua.
Huomenna, 20. lokakuuta vietetään Euroopan tilastopäivää. Ai ette? En tiennyt minäkään.
Enää ei riitä että arvovaltainen ihminen väittää jotain todeksi, pohtii Tilastokeskuksen pääjohtaja Marjo Bruun Totuuden ammattilaiset -podcastissa.
Voittajavideo avaa tilastotiedon merkitystä esimerkkien ja ilmiöiden kautta. Käsikirjoitus tehtiin yhdessä illassa, seuraavana päivänä kuvattiin, kertovat palkitut pojat Olarin lukiosta.