Julkaistu: 13.2.2002

Mikä on verkkokauppaa?

Sähköisestä kaupasta ei toistaiseksi ole kansainvälisesti sovittua määritelmää tai yhdenmukaista mittaamistapaa. Sähköisellä kaupalla kuitenkin ymmärretään tavaran tai palvelun tilaamista verkon välityksellä riippumatta siitä, maksetaanko se verkossa vai aikanaan käteisellä tai tavanomaisia pankkiyhteyksiä käyttäen.

Tutkimuksessa selvitettiin verkkokauppaa - sekä tilaamista että ostamista - henkilökohtaiseen käyttöön. Rahapelien pelaaminen verkossa on käsitelty erikseen, eikä rahapeleihin käytetty markkamäärä sisälly verkkohankintojen arvoon. Artikkelissa käytetään termejä verkkokauppa ja verkkokaupassa kävijä silloin, kun tarkoitetaan sekä verkosta tehtyjä tilauksia että ostoja. Muutoin eritellään ostot ja tilaukset toisistaan. Työtehtäviin kuuluvaa verkkokauppaa ei nyt kysytty.

Tutkimuksen viiteajanjaksoksi on valittu haastattelua edeltäneet kolme kuukautta, koska haluttiin selvittää verkkokaupan rahallista arvoa. Silloin kolme kuukautta on kohtuullisen luotettavasti muisteltava ajanjakso. Tutkimusjakso kuvaa normaalia aikaa, jolloin esimerkiksi joulun lahjaostokset eivät haittaa koko vuoden tasolle tehtävää estimointia.

Tiedot perustuvat aineistoon, joka kerättiin Tilastokeskuksen kuluttajabarometrin marraskuun haastattelujen yhteydessä. Yhteensä haastateltiin 1 603 Suomessa asuvaa 15-74-vuotiasta henkilöä.


Päivitetty 13.2.2002

Lisätietoja:
sähköposti: tietoaika@tilastokeskus.fi