- Tämä juttu on arkistoitua sisältöä, joka tarjotaan luettavaksi sellaisenaan. Tämän vuoksi siinä voi olla saavutettavuusongelmia.
Päivittäistavarakaupan kasvu on hintojen varassa
Kauppa on taantuman aikoina paikannut laskevia myyntimääriä korkeammilla hinnoilla. Se heikentää kulutusta entisestään.
Päivittäistavarakauppa on melko vakaata yli suhdannesyklien. Oli taantuma tai ei, ihmisten on syötävä. Tämä näkyy myös siinä, että päivittäistavarakaupan toimialan liikevaihto on kasvanut vuodesta toiseen yleisestä talouskehityksestä huolimatta.
Vuosien 1995–2012 aikana toimialan liikevaihto on kasvanut jokaisena vuotena. Keskimääräinen vuosimuutos on ollut 4,3 prosenttia. Vastaavana aikana esimerkiksi nousuja ja laskuja kokeneen, suhdanneherkän teollisuuden liikevaihdon keskimääräinen vuosimuutos jää 3,4 prosenttiin.
Päivittäistavarakaupassa vuoden 2012 alkupuolella kauppa kävi vilkkaasti, mutta huhtikuusta eteenpäin kasvu muuttui maltillisemmaksi ja jokseenkin vakaaksi (Kuvio 1). Alkuvuoden kasvua auttoi osaltaan raamisopimuksessa sovittu 150 euron kertaerä palkansaajille. Koko vuoden aikana päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 4,9 prosenttia vuodesta 2011.
Kuvio 1. Päivittäistavarakaupan liikevaihdon ja myynnin määrän kehitys 2012 – 2013 /huhtikuu
Lähde: Kaupan liikevaihtokuvaaja*, Tilastokeskus.
Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajan Kari Luodon mukaan elintarvikkeiden myynti kehittyi hyvin vuoden 2012 aikana, mutta käyttötavaroiden myynnissä alkoi näkyä kuluttajien ostovoiman ja luottamuksen heikkeneminen sekä veronkorotuspäätösten vaikutus.
Myyntimäärät laskussa
Myynnin määrää tarkasteltaessa päivittäistavarakaupan kehitys vuonna 2012 ei näytäkään enää yhtä ruusuiselta. Myynnin määrä kasvoi vielä vuoden ensimmäisellä neljänneksellä liki 4 prosenttia edellisvuodesta.
Toisella neljänneksellä myynti lähti kuitenkin määrällisesti laskuun määrän supistuttua prosentin edellisvuodesta. Loppuvuoden osalta kehitys jatkui vastaavanlaisena, kun myynnin määrä supistui heinä – joulukuussa 1,4 prosenttia vuoden 2011 toisesta puoliskosta.
Kasvua myyntimäärästä tai hintojen noususta
Myynnin kasvun taustalla on oltava joko määrän kasvu tai hintojen nousu. Kuviossa 2 on tarkasteltu sekä liikevaihdon että myynnin määrän kasvua vuosina 2005–2012.
Kuvio 2. Päivittäistavarakaupan liikevaihdon, määrän ja hintojen vuosimuutosprosentit vuosineljänneksittäin 2005–2012
Lähde: Kaupan liikevaihtokuvaaja*, Tilastokeskus.
Vuosien 2005–2007 aikana myynnin kasvu johtui suurelta osin myynnin määrän kasvusta. Samoin vuonna 2010 liikevaihdon positiivinen kehitys oli volyymivetoista; myynnin määrä kasvoi ajoittain jopa vauhdikkaammin kuin liikevaihto.
Vastaavasti taas vuosina 2008–2009 ja 2011–2012 liikevaihdon kasvu oli hintojen nousun varassa. Vuosina 2008 ja 2011 liikevaihdon kasvu oli reipasta, mutta se johtui pääosin hintojen noususta. Seuraavina vuosina 2009 ja 2012 liikevaihdon kasvu hidastui ja myynnin määrä kääntyi laskusuuntaan.
Molemmille periodeille on myös yhteistä se, että ne osuvat epävakaisiin aikoihin. Vuosina 2008–2009 ilmiö on korostuneempi kuin 2011–2012, mutta toisaalta vuoden 2009 taantuma oli huomattavasti syvempi kuin nyt koettu talouden epävarmuus. Ilmiötä voi pitää hieman yllättävänä, sillä hintojen voimakas nousu heikkoina aikoina heikentää kulutusta entisestään.
PTY:n toimitusjohtaja Kari Luoto kiteyttää talouden suhdanteiden vaikuttavan merkittävästi siihen, missä määrin päivittäistavarakaupan kasvu tulee hintojen ja missä määrin volyymin kautta. Tutkimusyritys Nielsenin mukaan vastaava trendi näkyy myös muissa Euroopan maissa.
Ruuan hinta syönyt myyntimääriä
Elintarvikkeet ovat päivittäistavarakaupan suurin tuoteryhmä. Myynnistä noin 80 prosenttia koostuu elintarvikkeista.
Kuluttajahintaindeksin mukaan elintarvikkeiden hinnat kohosivat 5,2 prosenttia vuonna 2012. Elintarvikkeiden kallistumiseen vaikuttivat sekä veronkorotukset että maailmanmarkkinahintojen nousu. (ks. Ilkka Lehtinen. Kallis ruoka syö ostovoiman. Tieto&trendit 2/2013)
Inflaatioasiantuntija Ilkka Lehtisen mukaan hintojen nousuun ovat omalta osaltaan vaikuttaneet myös tuotantoketjun muut osat, sillä tuottajahintojen osuus kuluttajahinnoista vaihtelee 5–40 prosentin välillä.
Tilastokeskuksen Päivittäistavarakauppa ry:lle tuottaman päivittäistavarakaupan hintaindeksin mukaan toimialan hinnat kohosivat yhteensä 5,0 prosenttia edellisvuodesta. Hintoja nostivat elintarvikkeiden lisäksi erityisesti alkoholijuomat ja tupakka, joiden hintojen nousuun vaikuttivat etenkin tuoteverojen nostot.
Samaan aikaan ansiot ovat nousseet ansiotasoindeksin mukaan 3,5 prosenttia vuonna 2012, joten hintojen nousu on ollut myrkkyä ostovoimalle. Nämä tekijät yhdessä laskivat vääjäämättä päivittäistavarakaupan volyymeja.
Valintamyymälät kasvun kärjessä
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksistä valintamyymälöiden myynnin kehitys oli nopeinta vuonna 2012. Valintamyymälät lisäsivät myyntiään peräti 8,1 prosenttia edellisvuodesta (Kuvio 3).
Kuvio 3. Myynnin muutos vuodentakaiseen myymälätyypeittäin vuonna 2012
Lähde: Tilastokeskus
Hypermarketeissa kasvuvauhti jäi edellisvuodesta, mutta hypermarkettien myynti kohosi vuonna 2012 silti mukavat 6,3 prosenttia.
Suurissa supermarketeissa myynnin kasvua kertyi 5,5 prosenttia, mutta pienissä supermarketeissa jäätiin 0,8 prosentin kasvuun vuoden takaisesta.
Pienmyymälöissä kehitys oli aiempaa positiivisempaa. Myynti kasvoi vuoden 2012 aikana 2,6 prosenttia, kun vuonna 2011 jäätiin 1,3 prosentin kasvuun.
Karkeasti voidaankin arvioida, että erityisesti valintamyymälät ja hypermarketit onnistuivat kasvattamaan myös myyntivolyymejään, mutta pienissä supermarketeissa sekä pienmyymälöissä myynnin volyymit laskivat vuoden 2012 aikana.
Kari Luodon mukaan yksi syy pienempien myymälätyyppien myynnin kasvulle juuri nyt on se, että kuluttajilla on mennyt melko pitkään uusien aukioloaikojen omaksumiseen. Liikeaikalakia uudistettiin vuonna 2009, ja sen vaikutukset alkavat näkyä nyt. Vastaavasti vuoden 2000 sunnuntain aukioloaikojen muutosten vaikutukset näkyivät kuluttajien käyttäytymisessä vasta useamman vuoden kuluttua.
Pienten supermarkettien vaatimattomampaan kehitykseen vaikuttaa taas se, etteivät ne ole saaneet uudesta liikeaikalaista tukea toiminnalleen. Toisaalta valikoima- ja hintakilpailussa pienten supermarkettien asema on haastava suhteessa suurin supermarketteihin ja hypermarketteihin.
Epävarmuus varjostaa kehitystä
Vuoden 2012 kaltainen kehityskulku näyttää jatkuneen myös tänä vuonna. Päivittäistavarakaupan liikevaihto on edelleen kasvanut, tosin kasvuvauhti on hidastunut hieman viime vuodesta, mutta myynnin volyymi on supistunut tammi–huhtikuussa 1,6 prosenttia vuodentakaisesta.
Kari Luodon mukaan koko alkuvuoden kehitystä on varjostanut kuluttajien ostovoiman heikkeneminen, mikä näkyy erityisesti käyttötavarakaupassa. Kaupan alan yritykset ovat ennakoineet myynnin pysyvän pitkään kehnona. Talouden yleinen epävarmuus ja veronkorotukset ovat hiljentäneet kaupan kasvua tai kääntäneet sen jopa miinukselle.
Luoto korostaa, että erityisesti veromuutoksilla on merkittävä vaikutus ruuan hintaan ja päivittäistavarakaupan tulevien vuosien kehitykseen. Erilaisten verojen osuus ruuan hinnasta on jo nyt yli 40 prosenttia. Tehty arvonlisäveron korotus nosti ruuan arvonlisäveron Suomessa 14 prosenttiin, kun esimerkiksi Saksassa vastaava vero on 7 prosenttia. Yhdessä maailmanmarkkinahintojen nousun kanssa toteutetut veronkorotukset lisäävät edelleen painetta elintarvikkeiden hintojen nousulle.
Jarkko Niemistö työskentelee Tilastokeskuksen Yritystilastot-yksikössä.
*Kaupan liikevaihtokuvaaja on kuukausittain julkaistava tilasto kaupan toimialojen liikevaihdon kehityksestä. Liikevaihtotiedot perustuvat suurimpien yritysten osalta Tilastokeskuksen myyntitiedusteluun ja muiden yritysten osalta verohallinnon kausiveroaineistosta saataviin myyntitietoihin. Kaupan toimialoilta julkaistaan myös määräindeksi, joka kuvaa hintojen vaikutuksista puhdistetun myynnin kehitystä. Liikevaihtokuvaajia julkaistaan myös teollisuuden, rakentamisen ja muiden palveluiden toimialoilta.
Etusivun nostokuva Lehtikuva Oy / Pipsa Matikka